کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



مناجات اربعینی

شاعر : مهدی نظری     نوع شعر : مرثیه     وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن     قالب شعر : غزل    

گرچه پایین ترازاین مرتبه ها جای من است           این که این گونه ام از برکت آقای من است

عـده ای در پـی اعـجاز مـسیـحا هـستند           عـلیِ اکـبر اربـاب، مسیـحای من است


نهضتش مکـتـبم  و روضۀ او مـدرسه ام           «یاحسین بن علی»کل الفبای من است

هـر کـجا روضـه گرفـتـند برایش رفـتم           درعوض مادراو شافع فردای من است

از همان روزکه از مادرخود زاده شدم           روضه های پسر فاطمه مبنای من است

شب جمعه حرم وسینه زنی دور ضریح           به خداوند که هر ثانیه رویای من است

سالی یک بارنه، ده بار نه،صد بارم نه           هرشب روضۀ آقا شب یلدای من است

اربـعـین آمـد و مـن باز نرفـتم به حـرم           بازهم چشم ترم درپی ویزای من است

: امتیاز

زبانحال حضرت زینب با برادر در بازگشت به کربلا

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : مثنوی

یا اخا دستی برون از خاک کن             اشک چشــم زینبت را پاک کن

ای به زینب دریم خون همسخن             از گلوی چـــاک چاک خویشتن


ای تــکلّم کــرده پــنهانی سرت             زیر چوب خیزران با خواهرت

این تـو و این دیـدۀ دریــائی ام             بر مــزار تشنــگان ســـقائـی ام

گــر چــه دیــدم مــحنت ایام را             فــتح کــردم کـوفه را و شام را

خصــم، پای گریۀ ما خنده کرد             صوت قرآن تو ما را زنده کرد

خطبۀ من کار صد شمشیر کرد             سورۀ کــهف تـو را تفسیر کرد

آنچه گفتی زینبت باخون نوشت             بر همه آزادگـان قانــون نوشت

من نوشتم این شعارخون ماست             رخ به خون آراستن،قانون ماست

من نوشتم، عشق یعـنی سوختن             مثل آتــش بی صــدا افــروختن

آن قــدر دور تو گشتم یا حسین             تا به خون خودنوشتم، یا حسین

قامت خـم، شــرح ماتـم نامه ام             پیــکر مــجروح مـن غمنامه ام

هیچ دانی داغ تو با من چه کرد             هیچ پرسی بادلم دشمن چه کرد

آن قـدر دشمـن به ما دشنام داد             سِیرمان در کوچه های شام داد

آن به فرقت بر سرنی سنگ زد             دیــگری پـیش ربابت چنگ زد

جای گل می ریخت درآن سرزمین             سنگ بر ما از یسـار واز یمین

آن که جسمت رابه خون آغشته بود             کاش اول زینــبت را کشته بود

کاش تیری کزکمان خصم جست             جای توبرقلب زینب می نشست

کاش آن کوچوب می زد برلبت             شرم مــی کرد از نگاه زینــبت

کاش مـی مردم نمی رفتم وطن             تا که از یـوسف برم یک پیرهن

کاش می شد بوسه ای ازقعرخاک             می زدم برآن گلوی چاک چاک

کاش این جا چــشم نامحرم نبود             می گشودم بر تـو رخسار کبود

آن کــه داغت می کنـد آبش منم             شــاهــدم این اشـک دامن دامنم

گرچه ازمن دورآنی،غم نگشت             قامتم خم گشت پایم، خم نگشت

من کــه برگــرد امامــم سوختم             پشــت در از مــادرم آمــوخــتم

ما دو همرزمیم و دوهمسنگریم            هم توهم من هردوازیک مادریم

شد مــشخص تا قــیامـت راه ما             دامـن زهــراســت دانــشگاه ما 

: امتیاز
نقد و بررسی

 ابیات زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر حذف شد زیرا همانطور که در کتب منتهی الآمال ص ۴۸۳؛ اربعین الحسینیه ص ۲۳۳؛ تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۱۱؛ مقتل جامع ج۱ ص ۱۴۱، مقتل تحقیقی ص ۲۶۸، پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا ص ۳۰۴ و دیگر کتب معتبر آمده است سر به چوبۀ محمل زدن، مغایرت با روایت های معتبر است؛ این قصه اوّلین بار در کتاب نورالعین منسوب به اسفراینی جعل شده است جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنیدضمن اینکه خواندن قرآن توسط سر امام در روز ورود اهل بیت به کوفه نبوده است

تا سرت بر نوک نی قاری نشد             خــون زپـیشانی من جاری نشد

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر حذف شد؛ زیرا در روایات معتبر کتب تاریخ الامم والملوک ج ۵ ص ۴۵۵؛ الکامل فی‌التّاریخ ج ۱۱ ص ۱۹۲؛ مَقْتَل خوارزمی ج ۲ ص ۱۰۱؛ مُثیرُالأحْزان ص ۲۸۸؛ مَناقِبِ آلِ ابیطالب ج ۴ ص ۶۰؛ بحارالأنوار ج ۴۵ ص ۱۲۵؛  جلاءالعیون ص ۵۹۸؛ منتهی الآمال ۴۷۴؛ نفس المهموم ص ۵۱۷؛ مقتل جامع ج۲ ص ۳۴؛ مقتل امام حسین ۲۰۹؛ تصریح شده است که خولی سر را در کنج یات و در زیر تشتی قرار دادند، موضوع تنور خولی برای اولین بار در قرن دهم در کتاب روضة الشهدا تحریف شده است؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

کاش من جای توای خورشید نور             می نهادم چــهره بر خاک تنور

زبانحال حضرت زینب با برادر در بازگشت به کربلا

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

مرگ من بود دمی کزتوجدایم کردند             در همان گوشــۀ گودال فـدایم کردند

دوستــانم کــه نبــودند بگریند به من             دشمــنانم هــمگی گــریه برایم کردند


من که خود راهنمای همه عالم بودم             سـر خونــین تـو را راهنــمایم کـردند

هر کجا خـواستم از پای درافتم دیدم             کودکان دست گشودند و دعایم کردند

گریه هاداشتم ازدوری روی تو ولی             خنده هابود که بر اشک عزایم کردند

هــمرهانـم که گرفتند غبار از محمل             همه در خــاک فـتادند و رهایم کردند

تادم مرگ طرفدارتوبودم ای دوست             دشمنان یکسره تحسین به وفایم کردند

این اسارت همه جاعزّت من بودحسین             کــه پــیام آور خــون شــهدایـم کردند

(میثمم)کوس شهی برهمه عالم زده ام             سرفرازم که دراین کوی گدایم کردند

: امتیاز
نقد و بررسی

موضوع شهید شدند دو طفل در شام غریبان مستند نیست و در هیچ کتاب معتبری نیامده است

خجلم از تو که گم گشته امانت هایت             بر سـر خار دویــدند و صدایم کردند

بازگشت اهل بیت سیدالشهدا به کربلا

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

کاروان آمده و بـرگ خزان می ریزد             باز از چشم حرم دُرِّ گران  می ریزد

هرکه دنبال گــل گمشده ای می گردد             درد از عاطـفه های نگـران می ریزد


راه بگــشای کــه بــانوی حرم می آید             سوزهجراست که از قدکمان می ریزد

دست ها باز شده تا که به سرها بزنند             خاک غم روی سرسینه زنان می ریزد

صــاحب پــیرهــن کهــنه کــجا افتاده            بوسه هایی است که برجای سنان می ریزد

هر یتیمی به شهیدی گلـه ای می گوید             خون دلهاست که از داغ جوان می ریزد

مادری در پی گهواره شش ماهۀ خود             تَه گودال به سرخاک، نهان می ریزد

مَشکی ازآب به دستان سکینه است چوطفل             به روی قبر عمو آب روان می ریزد

گوئــیا وقـت نماز است که با یاد علی             از لــب سیــد ســجــاد اذان می ریـزد

همه هستنـد ولی دختر دُردانه کجاست             گوئیــا گــوشۀ ویرانه زبـان می ریزد

نه بجامانده خیامی، نه امامی، نـه دلی             خواهری مانده که هرزمزمه جان می ریزد

آری یــک قـافلۀ فاتح و پیروز رســید             اشک شوق است که با آه وفغان می ریزد

: امتیاز

زبانحال حضرت زینب با برادر در بازگشت به کربلا

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

خون دل، اشــک دیـده آوردم             جــان بـر لب رســیـده آوردم

این گلابی که ریزد از چشمم             بهــر گل هــای چــیـده آوردم


بـربدن های چاک چاک، خبر             از ســــران بــریــــده  آوردم

خــیـز ای بــاغبان بـه استقبال             لــــالــۀ  داغـــدیـــــده  آوردم

دســتــه گل هـای گلستانت را             جــامه بــر تــن دریـده آوردم

نــازنــین نــازدانـــه‌هـایت را             رنــگ از رخ پــریــده آوردم

بار هجرت بدوش خـود بردم             ســـرو قــــدّ خــمــیــده آوردم

دســت خــالــی نـیامدم ز سفر             داغ طــفــل شــهـیــــده آوردم

این سیـه جامه را که می‌بینی             ز آن بـــه خاک آرمیده آوردم

"میــثــم" رو سیــاه را بـدَرَت             اشــک بــر رخ چکیده آوردم

: امتیاز

زیارت جابر در اربعین حسینی

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : قصیده

ای مــزارت کعبۀ جان یا حبیبی یاحسین             ای حریمت رشک رضوان یاحبیبی یاحسین

ای سرت برنیزه قاری ای رخت آیات نور             ای تنت اوراق قرآن یا حبیبی یا حـسین


جابـرم بر تربتت عرض سلام آورده ام             آمــدم با چـشم گریان یا حبیبی یا حسین

گرچـه چشم سرندارم دیدمت باچـشم دل             سربه نی،تن دربیابان یا حبیبی یـاحسین

پاسخم ده گرچه می دانم تنت درکربلاست             سر بود در شام ویران یاحـبیبی یاحسین

تـا قیامت داغ لب هایت بود بر قلب من             ای به کامت آب،عطشان یاحبیبی یاحسین

نحرمهمان را که دیده  تشنه لب بین دو نهر             ای به خون غلطیده مهمان یاحبیبی یاحسین

د رفرات ومقـتل و در صحنۀ جنگ ونماز             پیکرت شد تیر باران یا حبیبی یاحسین

زخم روی زخم روی زخم روی زخـم بود             مرهــم زخــم فراوان یا حبیبی یاحـسین

داغ روی داغ روی داغ روی داغ بــود             بر روی داغ جوانان یا حبیبی یـاحسیـن

سنگ بود و صورت و تیر جفاو قلب تو            خاک بودوجسم عریان یاحبیبی یاحـسین

شعله بود ویاس بود وسیلی و رخسارگل             خار بود وبرگ ریحان یاحبیبی یاحسین

کعب نی بودو تن اطفال و پای زخم دار             بر سر خار مغـیلان یـا حبیبی یا حسین

در محرّم روز عاشورا بریدند از تو سر             مثل ذبـح عید قـربان یا حبیبی یا حسین

از مدیــنه گریــه کردم تــا زمـین کـربلا             بر توچون ابر بهاران یاحـبیبی یاحسین

غسل کردم جامه ی احرام پوشیدم به تن             درطواف کعبه ی جان یاحبیبی یـاحسین

دردمندی همچو میثم ازتو میخواهـد دوا             ای به درد خلق درمان یاحبیبی یاحسین

: امتیاز

بازگشت اهل بیت سیدالشهدا به کربلا

شاعر : سید محمد میر هاشمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن قالب شعر : قطعه

ای آشـنای زیــنب ای مقتدای زینب             بـشنو نوای زینــب هــیهات مناالذله

بازآمدازاسارت زینب حدیث غربت             امــا نه بــا حــقارت هیهات مناالذله


آرامــش و وقــارم گــردیـد افتخارم             ایــن ذکر شد شعارم هیهات مناالذله

گرچه زغم خمیدم هرمـنزلی رسیدم             فــریاد می کشــیدم  هـیهات مناالذله

عشق توسرنوشتم در کوفه ای بهشتم             بــا خـون سر نوشتم هیهات مناالذله

دربندکوفی دون گفتم به قلب پرخون             ابــن زیــاد مــلعون هیـهات مناالذله

گل بود و دست گلچین گفتم به فرقۀ کین             ای ابن سعد بی دین هیهات مناالذلـه

گفتم به جسم نیلی باروی خورده سیلی             ای خصم حـق ذلیلی هیهات مناالذله

این قوم نامسلمان گردسرتو رقصان             گفتم به قلب سوزان هیهـات مناالذله

اشک رباب وزینب قلب کباب وزینب             بزم شراب و زینـب هیهات مناالذله

هرچندمن اسیرم این داغ کرده پیرم             اما مبیــن حقــیرم هــیهات مــناالذله

ایــوب کـــربلایم دلــخسته از جفایم             من دخت مرتضایم هــیهات مناالذله

گردست بسته بودم محزون وخسته بودم             از پا نــشسته بــودم هیـهات مناالذله

بس خصم چنگمان زدازخون که رنگمان زد             از بام سنـگمان زد هـیهات مناالذله

بین چهره ها تکیده رخسارها دریده             گوید سرشک دیده  هیــهات مناالذله

گل هـای اغوانی طـفلان استخوانی             کردند جانفـشانی هیـــهات منــاالذله

کینه برون زحد شددرشام بی عدد شد             گل هــای تو لگد شد هیهات مناالذله

ایـن دخـتران عشقند نیلوفران عشقند             پیغمبران عشقــنـد هیهــات منــاالذله

ای وای ازحرامی ازظلم وبدمرامی             از ناســزای شــامـی هیهات مناالذله

ای که تــویی حبیــبم آوارۀ غـریـبـم             داغ تـــو شد نصیبم  هیهات مناالذله

: امتیاز

زبانحال حضرت زینب با برادر در بازگشت به کربلا

شاعر : محسن عرب خالقی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

پریده ام به هوایت پریدنی کـه مپرس             رسیده ام سرخاکت رسـیدنی که مپرس

اگــرچه خــم شدم امــا کشید شانه من             به دوش بارغمت راکشیدنی که مپرس


نفـس بریــده؛ بــریدم امــان دشـمن را             به ذوالفقار حجابم، بریدنی که مـپرس

به طعم کعب نی وسنگ وتازیانه شان             چشیده ام غم غربت چشیدنی که مپرس

غــروب بــود و رمــیدنــد بچه آهوها             زچنگ گله گرگان،رمیـدنی که مپرس

مــپرس از چه نماز نشسته می خوانم             شکسته خسته دویدم دویدنی که مپرس

نه اینکه دیده فقط دید،آنچه کـس نشنید             شنیدم آنچه نباید، شنـیدنــی که مپرس

: امتیاز

زیارت اربعین

شاعر : موسی علیمرادی نوع شعر : توسل وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

به دلـــم داغ حـرم را مگــذارید فقط             بــه هـمین حال مرا وا مگذارید فقط

ببریــدم ببــریدم شده حتی در خواب             بیـن ایــن شهر مرا جا مگذارید فقط


همه رفتند وشده قبرمن این شهرمرا             در مــزارم تک و تنها مگذارید فقط

میــزنیدم بــزنیــد این همه تنبیه ولی             به دلــم داغ حــرم را مــگذارید فقط

حرم امروز دهیدم به خدا خسته شدم             با دلــم وعــده فــردا مــگذاریـد فقط

بــگذارید کــه سر بر قدمش بگذاریم             روی این خواهش ما پا مگذارید فقط

اربعــین  پــای پیــاده نـجف وکرببلا             حســرتش را به دل ما مگذارید فقط

تشنه روضه ام و آه فـرات است بلند             آب را تــشنه دریـــا مـــگذاریـد فقط

لای هربرگه قرآن چقدربرگ گل است             پا براین مـصحف زیبا مگذارید فقط

دادزداین سرواین حلق من وسینه من             چیزی از پیکر من جا مگذارید فقط

مــرد باشـید ولی، تـا که نکـشتید مرا             پـا ســوی خــیمه زنها مگذارید فقط

: امتیاز

بازگشت اهل بیت سیدالشهدا به کربلا

شاعر : جودی خراسانی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل قالب شعر : قطعه

شـمـیـم جـان فـزای کـوی بابم             مـرا انــدر مـشـام جـان بـرآیـد

گمانـم کربلا شد عـمه نزدیک             که بوی مشک وناب وعنبرآید


بگـوشم عـمه از گـهـواره گور             دراین صحراصدای اصغرآید

حسین را ای صبابرگوکه ازشام             بـکـویت زیـنب غــم پـرور آید

ولـی ای عـمـه دارم الـتمـاسی             قـبـول خــاطــر زارت گـر آیـد

که چون اندر سر قبر شـهیدان             تـو را از گـریه کـام دل بـرآید

دراین صحرامکن منزل که ترسم             دوباره شمـر دون با خنجـر آید

کند جودی به محشرمحشرازنو             اگـر در حـشر ما این دفتر آید

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایت های معتبر حذف شد زیرا همانگونه که بسیاری از علما در کتب جلاءالعیون ۵۷۴؛ منتخب التّواریخ ۲۲۱؛ مقتل تحقیقی ۲۳۹؛ نفس المهموم ۲۷۵؛ مقتل جامع ج ۲ ص ۵۵۸ و دیگر کتب معتبر نوشته ­اند مادر حضرت علی اکبر در کربلا نبوده و قبل از واقعۀ کربلا فوت کرده است.  جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

مهار نــاقــه را یک دم نگهــدار         که استقبال لیــلا، اکبــر آید

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و تحریفی بودن حذف شد، همانگونه که بسیاری از علما و مراجع در کتب: جلاءالعیون ۵۶۹؛ منتهی الآمال ۴۴۹؛ نفس المهموم ۲۸۳؛ لؤلؤ ومرجان ۲۱۵؛ اربعین الحسینیه ۱۳۸؛ قاموس الرجال  ج۸ ص ۴۶۶؛ فواید المشاهد ۵۱؛ تحقیق درباره اوّل اربعین ۶۸۴؛ تنقیح المقال ج۲ص ۱۹؛ حماسه حسینی ج۳ ص ۲۵۵؛ کبریت احمر ۳۸۴؛ مقتل تحقیقی ۱۸۰؛ مقتل جامع ج۱ ص۱۱۹؛ پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا ص۲۱۴ و .... نوشته ­اند ازدواج حضرت قاسم با دختر امام حسین  تحریفی است و این قصۀ جعلی برای اولین بار در قرن دهم در کتاب روضة الشهدا بدون هیچ سندی تحریف شده است. در استفتاعی که از حضرات آیات عظام سیستانی، خامنه ای و فاضل لنکرانی صورت گرفته است آنها نیز ضمن نادرست خواندن این داستان جعلی و خیالی؛ خواندن آن را جایز ندانسته اند. (جامع المسائل ج۲ ص۶۲۰ و ۶۲۴) جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

مران ای ساربان یکدم که داماد          سر راه عروس مضطر آید

زبانحال حضرت سکینه در برگشت به کربلا

شاعر : سید هاشم وفائی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

بــابــا سـلام بـر بــدن بی سـرت كنم؟             یا آن كه گریه بر سر بی پیكرت كنم؟

بگــذار تا كه چهـره گذارم به خاك تو             آنگه ســلام بــر بــدن بی سـرت كنم


وقتی نـظـر به شعله خـورشید می كنم             یاد از شرار جان و دل و حنجرت كنم

خــون می شود دلم ز تن پاره پاره اش             هر گه نظــر به قبر علی اكبرت كنم

همرنگ خــون دستِ ز پیكر فتاده اش             اشــكی نـــثـار تــربت آب آورت كنم

چشمم فتاده است به شط فــرات و بـاز             گـریه به یـاد لعـل لب اصغــرت كنم

از آن شبی كه خواهر من از نفس فتاد             هر شب فغان ز هجر رخ دخترت كنم

باباچه گویمت چه كشیده است عمه ام             بگذار نـاله ها بــه دل خــواهرت كنم

بــابا سـرم، تـنــم، جگـرم درد می كند            گر خون دل روانه به خاك تـرت كنم

پیدا كـند مقــام «وفائی» به روز حشر            وقتی كه التـفات به نـوحه گــرت كنم

: امتیاز

زبانحال اهل بیت علیهم السلام در برگشت به کربلا

شاعر : محمدجواد غفور زاده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل قالب شعر : غزل

سحـر چـون پیک غـم از در درآید            شــرار از سـیـنـه، آه از دل بـرآیـد

نـــــدای کـاروانـــی از وطــن دور            بـه گـوش جـان ز دیـوار و در آیـد


گــمــانم کــاروان اهـل‌ بــیت اسـت            کـه ســوی کـعــبـۀ دل بـا ســر آیـد

گلاب ازچشم هر آلاله، جاری است            کـه عــطر عــتـرت پـیـغـمـبـر آیـد

همان خواهرکه غوغا کرده درشام            هــمــان ریــحــانـۀ پــیـغـمــبـر آیـد

همـان خـواهر که با سِـحر بـیانـش            بـه هــر جـا آفــریــده مــحـشـر آیـد

همان خواهر که کس نشناسد او را            بــه بــاغ لالــه‌هــای پـــرپـــر آیــد

همــان خـواهر ولی خاطر پریشان            سـیـه‌ پـوش و بـنـفــشـه‌ پـیـکـر آیـد

اگر از کـربلا، غـمگین سفـر کـرد            کنـون از گَـرد ره، غـمگـین‌تـر آید

نـوای «وای وای» از جـان زهـرا            صــدای «هــای هـای» حـیـدر آید

از ایـن دیـدار طـاقـت‌ سـوز مـا را            هـمــه خــون دل از چــشم تـر آیـد

غـم‌ آهــنگی به استـقـبال یـک فوج            کـبــوتـرهــای بــی‌بــال و پـر آیــد

بـیـا بـا ایـن کـبـوتـرهـا بــخـوانـیـم             سـرودی را کـه شـام غــم سـرآیـد:

« شـمـیـم جـان‌ فــزای کـوی بــابـم            مــرا انـدر مـــشــام جــان بــرآید»

«گـمـانم کـربلا شد، عمّه! نـزدیک             که بـوی مُشـک ناب و عنـبر آید»

«به گوشم، عـمّـه! از گـهوارۀ گور            در این صحرا، صدای اصغر آید»

«مـهـار نــاقــه را یـک دم نـگه‌دار            کـه اســتـقــبال لــیـلا، اکــبـر آیـد»

«ولـی ای عـــمّه! دارم الــتـمـاسی             قــبـول خـــاطـر زارت گــر آیــد»

«دراین صحرامکن منزل که ترسم            دوبـاره شـمر دون با خـنجـر آیـد»

: امتیاز

مدح امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : محمد رضا شرافت نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

مست ازغم توأم غم تو فرق می کند             مــحو تــوأم کـه عالم تو فرق می کند

بایک نگاه می کشی وزنده می کنی             مـــثل مسیح، نه، دم تو فرق می کند


یک دم نگاه کن که مرازیروروکنی             بایــد عوض شد آدم تو فرق می کند

تنها کمی به من نظر لطف می کنی؟             آقــای مــهربان! کم تو فرق می کند

زخمی است دردلم که علاجی نداشته است             جزمرحمت که مرهم توفرق می کند

صلح توروضه است حماسه است غربت است             ماهی تــو و محــرم تو فرق می کند

بایــد خــیال کــــرد تجسم نمود؛ نه؟             نه؛ گنبــد تو و حـرم تو فرق می کند

لخــتی بــخند قـافیه ام رابـه هم بریز             آقــای مــن! تبـسم تــو فرق می کند

: امتیاز
نقد و بررسی

در بیت زیر قافیه که رکن اصلی شعر است رعایت نشده است لذا جهت رفع نقص بیت زیر اصلاح شد

بایــد خــیال کــــرد تجسم نمود؛ نه؟             نه؛ گـنبـد تو مــرقد تو فرق می کند

شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

یاسی به رنگ سبز زگلخـانه می رود             یا رب خدایِ درد ز کـاشـانه می رود

اینــجا هــزار تــیر بـه تشییع اش آمده             تا کس نگوید از چه غریبانه می رود


خون میچکید از کفنش بعد تیـر خصم             گویی دوبـاره فاطمه بر شانه می رود

فــریاد خـواهری پی تــابوت می رسد             مــادر نـدارد این که غریبانه می رود

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل ایراد محتوایی و معنایی و تحریفی بودن مطلب حذف شد

پیچیده بین چادرِ خاکیِّ مادرش           بر دست ها، غریبه ای از خانه می رود

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما به دلیل مستند نبودن و یا تحریفی بودن مطالب و مغایرت با روایات معتبر؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور اجتناب از گناه تدلیس یا تحریف سخان ائمّه؛ بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

خون میچکد به دوش اباالفضل از کفن             گویی دوباره فاطمه بر شانه می رود

شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : رضا رسول زاده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

مرد غریب شهر، کبود است پیکرت            آهسته تر شده ست نفـس های آخرت

آقــای مــن در آن وطــن مــادریِّ تـو           یک مرد هم نبود شود یارو یاورت؟


ای وای من کــه خــانه شده قتلگاه تو           سوزم از این که قاتل تو بوده همسرت

چون تکه پـارۀ جگـرت را به طـشت دید           آهـی کشید ازدل ومی گفت خواهرت:

ای بعــد مــادر و پـــدرم سر پناه من            آورده زهرکینه ی دشمن چه برسرت

روزی که پیش چشم توآیینه ی رسول            افــتــاد روی خــاک مـدیـنه بـرابرت

خون میچکد زگوشۀ لب های تو ولی             تصـویر کـربلاست درآن دیــدۀ ترت

معــلوم شـد فراق تو داغی عظیم بود            بــاسـوگــنامه ای که سروده برادرت

حــالا تویی و آن کـرم بی نهایـت ات           حالا منــم گدای قــدیـمــی ایــن درت

یک لقمه نان دهی ندهی شکر می کنیم           مـا را نــوشــته انــد بــمانیم نـوکرت

یک روز اگر که گنبد زردت بنا شود           میخواهم از خدا که شوم من کبوترت

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل ایراد محتوایی تغییر داده شد زیرا امام جواد هم در خانۀ خویش به دست همسرش شهید شد

تنــها تــویی کــه خــانه شده قتلگاه تو             تنـها تـویی که قاتل تو بوده همسرت

موضوع همراهی امام حسن در فاجعه جسارت عمر به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و بازپس گیری قبالۀ فدک در هیچ یک از منابع معتبر ما نیامده است؛ در این خصوص دو روایت وجود دارد اولین روایت که تمامی منابع دسته اول تاریخی آن را مطرح کرده‌اند جسارت عمر در جلوگیری از اعطای قبالۀ فدک در همان مجلس و نزد ابوبکر است و دومین روایت که شیخ مفید در کتاب الأختصاص آن را مطرح میکند جسارت عمر در کوچه و در هنگام بازگشت حضرت به خانه است که در این روایت هم هیچ اشاره‌ای به همراهی امام مجتبی با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نشده است؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

گفتی:زمان مرگ تودربین کوچه بود           روزی که بود دست تودردست مادرت

مدح و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : علیرضا لک نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن قالب شعر : ترکیب بند

خوابــــید جــمل تـا تب طوفان تو آمد             تا رخشش شمشیر ســر افـشان تو آمد

خیبرشکنی دررگ ودرخون شماهاست             بــی باکــی حـیدر همه در جان تو آمد


آن قدربه زیرضرباتت سروتن ریخت             تــا فــتنهٔ خون دســت به دامان تو آمد

شــمشیــر بــزن تـا که بدانند ابالفضل             از جــذر و مــد آتــش میــدان تــو آمد

ما لب به لب از کفرکویری شده بودیم             تا این که نظر کــردی و باران تو آمد

معــنای مــسلمان شــدنم طرز نگاهت             توحــید من از کــوثر چــشمان تـو آمد

بر پای کریــم چه کــسی سر بگذاریم

ما غیــر نگــاه تــو پناهــی که نداریم

آباد شــد آن جــا که شــما پــا بگذاری             صــد پنجــرهٔ رو به خدا جا بگــذاری

درشهـر ری چشم من از نسل کریمت             یک ســید عالــی نســبی را بــگذاری

تا مملــکت از آبــرویــش امـــن بـماند             در ســاحلــش آرامــش دریـا بگذاری

در کام پسر بچه خـود جـام عـــسل را             تـــا روز دهـــم روز مــبادا بگــذاری

لا یوم کیومـک همـه ی درد تــو بوده             تــو ســر بــه حـسینیه غم هـا بگذاری

انــگار تــویی در دل گــودال که بازو             در تاب و تب تـیغ درآن جـا بگذاری

محبوب ترین داغ نصیب توحسین است

غم نامه ی چشمان غریب توحسین است

: امتیاز

شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

روی لـعل لب تو لـختِ جگـر می بـیـنم           دور چـشـمـان کـبـود تـو اثـر می بـیـنم

زخـم ها روی جـگـر داشتی و دَم نَزَدی           حـاصل خـون دلـت را چـقـدر می بینم


قتل صبری که تو را کُشت غـمِ زهرا بود           جگـرت را ز همه سـوختـه تـر می بینم

چه شـده یوسف ما حـال دگرگـون دارد           این چه حالی است تو را زیرو زبرمی بینم

چهره ات سبز شد و حال تو شد حال وداع           رنگ رخسار تو را زنگ خطرمی بینم

این چه زهری است که غمهای چهل ساله رسید           طشت را در بر تو دشت جگر می بینم

گـوئـیا محـتـضـرم مـخـتصری می ماند           داغـت انگـار به هـنگـام سحر می بینم

بـه حسـینم برسانید حسـن رفـتـنی است           مـقـتـلت را حـسنـم کوچه و در می بینم

نـه فـقـط یـار نــداری که کـند دفـع بـلا           همسرت را به حرم خصم دگر می بینم

کُـشـتـنـت تــوطـئـۀ آکــلـة الاکـباد است           این چه ظلمی ست که  بر قرص قمر  می بینم

ترسم این قوم دَغا دست به شمشیر بَرند           روز تشیـیع تـو را روز شَـرَر می بینم

پیـش چـشـمان هــمه آل بنی هـاشـمـیان           سخـت عـبـاس تو را دیـدۀ تـر می بینم

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد محتوایی در عدم رعایت شأن اهل بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و حفظ بیشتر حرمت و شأن اهل بیت که مهمترین وظیفه هر مداح است؛ بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

بـه حسینم برسانید حســن رفـتـنی است          حــرم فـاطمه را خــاک به سـر می بینم

شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : سید محمد میر هاشمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

می سوخت ازشرارۀ زهر و توان نداشت             کاری که جعده کردزدشمن گمان نداشت

خون دلی که درهمه ی عمرخورده بود             بهر خروج ، راه دگـر جز دهان نداشت


می خواست چونکه دست تاسف زندبه هم             بی تاب گشته بود ودگر آن توان نداشت

عمری شنید طعنه و تـهمت از این و آن             راهی جزاین برای رهایی ازآن نـداشت

غلطان به خاک حجره شد وآن زمان دگر             جز آه سینه سوز ودل خونفشان نداشت

می خواست تاکه لب به سخن واکند ولی             حرفی به غیرخون جگر برزبان نداشت

بر غربتش نشانه اگر طشــت خون نبود             این بس که بین خانۀ خودهم امان نداشت

در زندگی به طالـع او غم ســرشــته بود             آنکه ستــاره ای بـه هفت آسمان نداشت

آوارگی ببیــن و غــریبـــی کـه روز غم             یــک یـار با وفا حـسن در جهان نداشت

: امتیاز

زبانحال امام مجتبی علیه‌السلام در هنگام شهادت

شاعر : سید هاشم وفائی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

سوختم از زهر و آبی غیرچشم ترنبود             جای شمعی آب گشته غیر خاکستر نبود

دل اگرشوق وصال دوست رادرخودنداشت             کاسۀ زهراینقدرشیرین وجان پرورنبود


طشت باغ لاله بودو خون دل گلهای او             در میـان بــاغ غیـر از لالــۀ پرپر نبود

من همان سردارتنهایم که از یاران من             در ره عشق ووفا یک تن مرا یاور نبود

بیشــتر از لاله ها در سیـنۀ من داغ بود             وز غــم عـالم غم واندوه من کمتر نبود

مادرم درپیش چشمم سیلی ازبیگانه خورد             آتــشی بـــرجانم افــتاد و مرا باور نبود

در کـنار بــسترم دیدم حسینم گریه کرد             لحظه ای جانسوزترزان لحظۀ آخرنبود

گرچه شد تابوت من آماج تیر دشمنــان             شادم ازاینکه درآنجا خواهرم دیگرنبود

ضربت تیر عدورا چوب تابوتم گـرفت             حـائلی مـــابین مـــیخ و سینۀ مادر نبود

کی وفائی روز ما تاریکترمی شد زشام             گرکه دودی بر فلک از آتش آن درنبود

: امتیاز

شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : سید پوریا هاشمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

رســم کریم هاست غـم یار میـخورند             درعمرخویش غصه بسیارمیخوردند

راز نگفــته در دلــشـان مـــوج میزند             ازدوست زهروطعنه زاغیارمیخورند


زیــر عبــا زره به تـن خویش میکنند             وقــت نــماز خـون دل زارمـیخورند

حتــی ســپاهیان و غلامان یک کریم             نان را به نرخ درهم ودینار میخورند

پایــین مــنبرنــد و علــی لـعن میشود             خشم مـدام خویش علی وارمـیخورند

هرشب فقط به سجده وهرروزروزه اند             یک کـاسه آب لحظه افطار میخورند

از همـــسرانــشان طـــلب آب میکنند             اما به جـاش زهر شرربـار میخورند

این زهــر را نه از سـتم همسرانشان             این زهررا زکوچه و دیوار میخورند

موی حـــسن ز غصه زهرا سپید شد             رسم کــریم هاســت غم یار میخورند

: امتیاز

زبانحال امام مجتبی علیه‌السلام در هنگام شهادت

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

دردی دراین دل است که درمـان نمی شود             داغ عـــزای کوچه که پایان نمی شود

درمــانِ دل بــه زهر هلاهِل شنیده اید             دردم به غیر زهرکه درمان نمی شود


من درد زخـــم سیــنۀ مــادر گرفته ام             درمــان زخم سـینه که آسان نمی شود

اسرار خویـش را به علی هم نگفته ام             این غصه ها که یار پریشان نمی شود

این غربتی کـه کرده خدا قسمت حسن             دیگر نصیــب هیــچ مسلمان نمی شود

ای کــاش یـــک جوان علمــدار داشتم             آه و نوا که لــشگــر قـــرآن نمـی شود

آری سپــاه یک نفــره لشگر من است             همچــون حسین یار غریبان نمـی شود

حــتی میان خـــانه کـسی نیست یاورم             قاتــل که مــرهم دل سوزان نمـی شود

از داغ مــادرم جـــگرم پــاره پاره شد             این جسم وجان رفته دگرجان نمی شود

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر علاوه بر اینکه اغراق گویی است در مصرع دوم بیشتر ذم امام صورت گرفته است لذا حذف شد

یک یار هم برای  ســپاهم نمانده است             اینسان امام بی سر و سامان نمی شود